De Rijp maakt eind aan zegereeks van winterkampioen, Limmen terug op aarde

Rijp (de) 1 (zon)

Limmen 1 (zon)

3e klasse B

11 december 2022 14:30

F.H.J. van der Ploeg

Sportpark De Rijp
Jan Ploegerlaan 1
1483VR
DE RIJP
tel. 0299-673092

De winterstop is een week te laat gekomen voor Limmen. De trotse koploper van de derde klasse B verloor zondag in De Rijp voor de eerste keer deze competitie.

De zegereeks van Limmen is doorbroken. In De Rijp liep de ploeg van trainer Bas IJsselstijn tegen de eerste verliespartij aan. In een wedstrijd die leek uit te draaien op een doelpuntloos gelijkspel kopte Matthijs Mars in de slotfase toch nog raak voor de thuisploeg. ,,We staan weer met beide benen op de grond”, verklaarde IJsselstijn na 1-0 nederlaag.

De vaste aanhang van Limmen was speciaal voor deze wedstrijd op de fiets naar De Rijp afgereisd omdat met de auto het dorp inkomen bijna onmogelijk werd gemaakt door het ‘Midwinterfeest’. De voetbalploeg had ontheffing gekregen en kon zo het complex bereiken. Uit voorzorg waren de Limmenaren extra vroeg vertrokken. ,,We zijn nog even de markt over gelopen voor de wedstrijd. We waren al rond half 12 op de club, dan moet je wat”, vertelde IJsselstijn over de gekte in De Rijp. ,,Geen ideale voorbereiding.”

Positieve dingen

Dat als excuus gebruiken wilde hij niet. De trainer van de winterkampioen kon uit het eerste verlies eigenlijk alleen maar positieve dingen halen. ,,Goed om weer realistisch te zijn. Dertig punten uit elf wedstrijden is nog steeds ontzettend knap. Dinsdag sluiten we de seizoenshelft op een leuke manier af.” De eerste periode werd al op naam van Limmen gezet en dus kan er in ieder geval uitgekeken naar een ‘toetje’ aan het einde van het seizoen. Maar IJsselstijn hoopt uiteraard dat dat toetje niet nodig zal zijn.

Vooral in de eerste helft kreeg Limmen genoeg kansen om de score te openen. De Rijp kon op complimenten rekenen van IJsselstijn. ,,Ze hebben het op hun manier fantastisch gedaan.” Zijn collega aan de kant bij De Rijp kon dat beamen. ,,We hebben heel hard gestreden en echt verdiend gewonnen”, stelde Martin de Groot. ,,We bleven er als ploeg in geloven en dat is mooi om te zien.” De eerste helft was Limmen de bovenliggende partij, maar gestolen punten wilde De Groot het niet noemen. ,,We hebben voor elke meter gevochten en de overwinning over de streep getrokken.” De Groot is bezig met een goed eerste seizoen met De Rijp. Hij zegt vooral bezig te zijn om zijn ploeg van ideale schoonzonen te veranderen in slechte schoonzonen. ,,Zoals we vandaag eigenlijk gespeeld hebben. Ik wil dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Ik verwacht dat mijn spelers alles ervoor opzij zetten om in het eerste elftal te kunnen voetballen. Dan kan je na de wedstrijd op zondag de hele avond bier drinken.”

Zo’n ideale schoonzoon als voetballer is ook doelpuntenmaker Matthijs Mars, de linksback van het vlaggenschip. ,,Wat dat betreft heb ik nog wel wat te leren. Duels op de grond houd ik niet zo van”, geeft de 21-jarige speler meteen toe.

Zondag had hij een geluksdag, want hij maakte het winnende doelpunt voor zijn team. Het was tevens zijn allereerste in het shirt van het eerste elftal van De Rijp. ,,Thom Rijser nam eindelijk een goede corner op de manier hoe ik dat graag zie. Ik sprong hoog en kon de bal met de zijkant van mijn hoofd achterwaarts richting de verre hoek knikken”, zei Mars met een blij gezicht. Hij is niet gewend te scoren en wist van vreugde niet wat hij moest doen bij het juichen. ,,Ik keek eerst om me heen en dacht: ja en nu? Toen rende ik maar gewoon naar de cornervlag waar mijn teamgenoot op me stond te wachten. De rest kwam vanzelf.”

Mars is blij met de kansen die hij krijgt van zijn trainer. ,,Ik pas goed in deze speelstijl. Ik word als opkomende back veel bij het spel betrokken en kan veel meters maken langs de lijn. Daar houd ik van.”

Bron; NHD - Alkmaarse Courant, Wout Adams