Limmen loopt titel mis

Limmen loopt titel mis in oude AZ-stadion
Beslissingsduel voor zesduizend toeschouwers

We gaan ver terug in de rijke geschiedenis van VV Limmen. Naar zondag 28 april 1968 om precies te zijn. Limmen en SVW’27 vechten in een beslissingswedstrijd om het kampioenschap in de vierde klasse B. Limmen – SVW’27 wordt gespeeld in De Hout, het oude stadion van AZ aan de Alkmaarse Sportlaan. Limmen verliest met 2-1, maar 43 jaar later wordt het winnende doelpunt van de Heerhugowaardse tegenstander nog altijd fel betwist. Het beslissingsduel is in 1968 een week lang hét gespreksthema van Limmen geweest. Aan de eettafel, op het werk en in het café, over niets anders is gesproken. Zelfs de traditionele mozaïekendagen, die in hetzelfde weekeinde plaatsvinden, zijn naar de achtergrond verdrongen.

De publieke belangstelling voor de wedstrijd overtreft de stoutste verwachtingen. Volgens het verslag in het Noordhollands Dagblad heerst er ver voor aanvang van het spektakelstuk al sfeer op het AZ-terrein. Jan Min, in het betreffende seizoen elftalleider naast trainer Rein Deinum, is zelfs AZ verrast door de overweldigende belangstelling. ’AZ had drieduizend toegangskaartjes voor de wedstrijd laten drukken. Al snel bleek dat het er veel te weinig waren. Uiteindelijk zaten er zesduizend mensen in het stadion, maar de helft was niet in het bezit van een geldig kaartje. De recette zou gedeeld worden door Limmen en SVW, maar uiteindelijk viel dat bedrag tegen. Volgens AZ waren er maar drieduizend kaartjes verkocht’.

De Limmen-spelers worden ondersteund met toeters en bellen en de echte fans hebben grote spandoeken aan de hekken van de Alkmaarder Hout gehangen. Limmen start in een vertrouwde opstelling met Cees de Winter, voormalig prof van Stormvogels, Telstar, EDO en Haarlem, in een vrije rol achter de spitsen. Hij boezemt veel ontzag in bij SVW’27.

De zenuwen, ontstaan door de overweldigende publieke belangstelling, worden na een rommelig eerste kwartier afgeschud en er ontspint zich een spektakelstuk waarbij beide ploegen het tempo opschroeven. Acht minuten voor rust komt SVW op voorsprong: 0-1. Het moordende tempo uit de eerste helft kunnen beide elftallen na de pauze niet volhouden. Dat speelt vooral Limmen in de kaart dat na rust de betere ploeg is. Het resulteert in de 51e in de gelijkmaker van André Dekker.

In de laatste minuten van het spannende en meeslepende duel mag SVW een hoekschop nemen. Doelman Jan Dekker stompt de bal in een mêlee van spelers waarbij de SVW-spits de bal duidelijk met de hand beroert. Dat ontgaat de scheidsrechter, waarna de bal tot ontzetting van Limmen over de doellijn gaat: 1-2. De scheidsrechter fluit vlak na de treffer af. Woede en teleurstelling strijden bij spelers en supporters van Limmen om voorrang. Temidden van de feestende SVW-spelers druipen de spelers af naar de catacomben van het AZ-stadion. Lang duurt de teleurstelling niet. Nadat Limmen de spelers van SVW heeft gefeliciteerd dringt het besef door dat de spelers een unieke voetbalmiddag hebben beleefd in een ambiance die zijn weerga niet kent.

Foto-onderschrift 1: Piet Koot (met een V op het shirt) en doelman Jan Dekker (rechts) houden een speler van SVW’27 van scoren af.

Foto-onderschrift 2: Doelman Jan Dekker treurt na afloop van de 2-1 nederlaag. De eerste supporters van SVW nemen al bezit van het veld.