Degradatie en promotie binnen veertien dagen

Via een omweg terug in derde klasse

Het seizoen in 1998/1999 lijkt voor Limmen 1 in mineur te eindigen na twee beslissingswedstrijden tegen Hollandia T wordt Limmen naar de nacompetitie verwezen. In een halve competitie met MFC en FC Uitgeest valt het doek. We degraderen naar de vierde klasse. Een week na de officiële degradatie ploft er bij onze wedstrijdsecretaris een brief op de deurmat met de mededeling dat Limmen alsnog een herkansing krijgt omdat de Amsterdamse club ZPC is opgeheven. Het staartje van deze lange competitie zorgt voor twee van de meest memorabele duels uit de historie van Limmen 1.

De loting koppelt de formatie van trainer Ernst Ranzijn in eerste instantie aan DIO uit Haarlem. Op het veld van het Amsterdamse DCG wint Limmen moeizaam met 3-2. Daarmee omzeilen de oranjewitten de eerste klip en volgt op donderdag 4 juni 1999 de allesbeslissende confrontatie met Legmeervogels. Op het veld van HBOK in Zunderdorp, een gehucht onder de rook van Amsterdam, is het halve dorp uitgelopen om Limmen na de overwinning te schreeuwen. Het leidt tot kolderieke taferelen. De enige toegangsweg naar Zunderdorp is verstopt met auto’s en voetballiefhebbers die de afslag missen, keren pontificaal hun voertuig op de snelweg om via de vluchtstrook toch nog de juiste route te vinden.

De organiserende club heeft het belang van de wedstrijd onderschat. Eén oude baas beheert moederziel alleen de kantine en hij wordt voor de wedstrijd en in de rust bedolven onder de bestellingen. Uiteindelijk omzomen zo’n tweeduizend toeschouwers het veld van HBOK en zij zorgen voor een passende ambiance van het spektakelstuk dat tevens de afscheidswedstrijd van topscorer Frank Donker betekent. In de openingsfase maakt Limmen enkele angstige momenten door, maar nadat Robin Koot de score opent is het hek van de dam. Limmen wint met 6-1 en komt via een omweg terug in de derde klasse, waar het twee weken eerder nog uit is gedegradeerd.

FOTO-ONDERSCHRIFT: Het einde van een mooie voetballoopbaan. Frank Donker gaat op de schouders en deelt mee in de vreugde na de 6-1 zege op Legmeervogels.