Assistenten of toch grensrechters?

De vv Limmen heeft door de jaren heen verschillende grensrechters gehad toen ze nog werden “ uitgescholden” voor grensrechter.  Tegenwoordig heet men assistent scheidsrechter. Bij de oprichting van vv Limmen weet ik niet of er überhaupt grensrechters waren. De eerste in mijn geheugen is Henk Dekker. Op de meeste foto’s uit de oude doos staat de vader van oud eerste speler Bas erop. Daarna volgde de legendarische Jan Hageman die 24 jaar de vlag hanteerde. Zelf heb ik hem jaren meegemaakt en nog nooit samen met ons gedoucht. Jan hield het bij een wasbeurt uit de voetenbak en kamde zijn haar altijd strak achterover. Daarna nam Peter van Kessel de vlag over. Vervolgens Dick Meijer die de scheidsrechtersfluit op borg en nog een paar jaar met een vlag langs de lijn van het eerste liep. Ook Pieter Mors en Fred Zeeman hielpen de club ermee. Ga maar aanstaan, je doet het nooit goed dus je moet eigenlijk niks van de zijlijn meekrijgen.  Dat had hun opvolger Jos Zomerdijk goed begrepen. Als hij vlagde , had Jos zijn gehoorapparaat in de kleedkamer liggen. “ lekker rustig” vond de veel te vroeg overleden vrijwilliger van de club. Ook Peter Kaandorp is ons inmiddels ontvallen. Ook jaren reed hij met mij mee om mij te assisteren met massagetafel te vervoeren en de clubkleding neer te leggen. Vervolgens kwam Tom Oosterwijk. Na zijn jeugdtrainerscarrière  ging hij de vlag hanteren. De eveneens uit Heiloo afkomstige kok Edwin Baltus heeft ook vaak de scheidsrechter ondersteund. Vittorio Stanco had eigenlijk in begin niks met voetbal. Hij haalde zijn scheidsrechterdiploma en kreeg ook het vlaggen onder de knie. Nu nog fluit hij op het veld en doet nog terreindienst. Ronald Schilder kwam als grens vanuit het 3e naar het 2e om vervolgens het 1e te mogen vlaggen. Nu weer bij Limmen 2. Ook zaalvoetbal scheidsrechter Jan Menick is ook assistent geweest en voetbalde toen ook in Limmen 2. Nu bij toerbeurt wordt de scheids geassisteerd door Robin Koot, Robert Peemen, Milo van der Steen ,Ralph van Dijk en de Vader van de vertrekkende Mika Miettinen. Geen idee wat hij volgend jaar gaat doen. Dit waren de meeste mensen die vaak uitgescholden zijn door de tegenstanders. Wellicht ben ik er een vergeten. Sorry dan. Één ding is zeker; volgend jaar zijn er weer assistenten. Grensrechters zijn verleden tijd.