Stoere zege Hercules op Limmen

Limmen 1 (zon)

Hercules Zaandam sc 1 (zon)

Mannen zondag, 1, 3e klasse B

12 oktober 2014 14:00

Hermans, H.

(bron Zaanse sportkrant)
De CAL-gemeente weigert vooralsnog om het plaatselijke natuurgras in te ruilen voor gemalen autobanden. Waar de Zaanse clubs in grote getalen zijn overgeschakeld op rubber, ligt er in Limmen gewoon nog een ouderwetse grasmat
.

Vette grond, hoog gras en lekker banjeren door de modder; het bleek gek genoeg precies in het straatje van de bezoekers te passen. Met hard werk, een solide organisatie en prima teamgeest liepen de Zaandammers na anderhalf uur met een voldaan gevoel van de graszoden. Dure punten tegen een directe concurrent waren de zoete beloning voor de geleverde arbeid.

Had het deze middag heel anders kunnen lopen? Dat is een vraag die Limmenees Wouter Koot zichzelf aan de bar na afloop wel zal hebben gesteld. De aanvoerder van de gastheren ging direct na het eerste fluitsignaal danig in de fout. Mucahit Samat ontfutselde de twijfelde middenvelder de bal en speelde Mazlum Cetin aan. Die speelde op zijn beurt keurig door op Dennis Schavemaker en die rammelde de bal twintig seconden na de start overtuigend voorbij Limmen-doelman Randy Scheerman: 0-1.

De Zaandammers kenden hiermee een droomstart die een grote invloed op de rest van de wedstrijd zou hebben. Het balbezit was voor de thuisploeg terwijl Hercules naar achter kon leunen en in de omschakeling voor de kansen ging. Het moet gezegd: eenmaal van de schrik bekomen timmerde de thuisploeg met verzorgd voetbal redelijk aan de weg. Men kwam gemakkelijk aan opbouwen toe en vond ook op het middenveld redelijk gemakkelijk een teamgenoot. Afwisselend Tabois, Seignette of Koot kwamen veel in balbezit doordat zij dynamiek en positiewisseling aan de dag legden en omdat de laatste linie van de oranje-witten haar middenveld ook met een man in de rug durfde in te spelen. De grote makke van de thuisploeg was echer dat het vervolg steeds gespeend was van gevaar. De ballen werden te veel terug gespeeld en als er diepte gezocht werd bij de voorwaartsen lagen die veelal aan de ketting bij de laatste linie van Hercules. Pas diep in de eerste helft kon het eerste echte doelgevaar genoteerd worden voor de thuisploeg. Jan Welboren kon de bal scherp voorgeven, maar zijn twee companen in de spits kwamen beiden een voetlengte te kort.

Hercules zette hier vooral veel werklust tegenover. Omdat de hele ploeg gedisciplineerd verdedigde gaf men Limmen niet de ruimte om gevaarlijk door te komen. In de tegenstoot kon men niet echt gevaarlijk worden, al had Cetin met iets meer overzicht zijn tweede assist kunnen noteren en vond Schavemaker even later de doelman als obstakel naar de tweede paarse treffer op zijn weg.

In de tweede helft meer van hetzelfde. Limmen bleef de wat beter voetballende ploeg, al slopen er meer en meer

onzorgvuldigheden in het spel en wist men nog altijd eigenlijk niets te creëeren. De elftallen hadden beiden duidelijk veel energie in de eerste helft gelaten, hetgeen leidde tot een steeds groter speelveld en steeds meer ruimte op het middenveld. Dat kwam ten goede aan het spelaandeel van Hercules, zonder dat hier echt gevaar uit voortkwam. Na twintig minuten kon er echter, bijna uit het niets, weer gejuicht worden door het talrijk opgekomen publiek uit Zaandam. Een prachtige strakke voorzet van invaller Wouter Zijlmans ging richting de tweede paal naar Schavemaker. De geblokte aanvaller won het luchtduel van bewaker Van der Reep en Hercules zat op rozen: 0-2.

Limmen gooide ook het laatste restje energie in de strijd, gaf niet op en kreeg bijna loon naar werken. Jim Ruiter verscheen alleen voor Hercules-doelman Martijn Teeuwen, maar de uitstekende goalie kwam als winnaar uit de tweestrijd. Toen een kwartier voor tijd Hercules-back Patrick Kerkhoven na zijn tweede gele kaart vroegtijdig naar de kant mocht, werd het vrouwen-en-kindereren-eerst bij de bezoekers. In lijn met de eerdere 75 minuten kwam men daar echter goed door en zo kon een zwaarbevochte en uitermate belangrijke zege worden bijgeschreven.