Vrouwen Limmen tellen echt mee

1e klasse C

5 februari 2019 20:00

A.El Yaacuobi

Limmen - Na zo’n twee maanden zonder ’echte’ wedstrijd was het even afwachten hoe het voor zou staan met de voetbalsters van eersteklasser Limmen. In een week waar het toch al bepaald niet tegen zat, was de 3-3 tegen Velsen zonder meer een opsteker.

Eerder had Limmen immers te horen gekregen dat Buitenveldert 3 geen deel meer uit maakt van competitie. De Amsterdamse hekken-sluiter had uitgerekend de enige punten tegen Limmen behaald, zodat die nu als enige niets hoefde in te leveren en daarmee boven de degradatiestreep terecht kwam.

,,Het gaat lastig worden”, stelt trainster Leah Schoffelmeer vooraf. ,,Velsen was vorig jaar kampioen in onze klasse, terwijl Limmen zevende werd.” Via de nacompetitie werd echter een ongekende promotie naar de eerste klasse bereikt en nam de Castricumse oud-speelster van de club de taken over van Frank Donker. Iets wat overigens tot een jaar beperkt blijft. Met pijn in het hart dat wel. ,,Want ik heb het echt heel erg naar mijn zin. Alleen red ik het niet meer qua tijd. Misschien in de toekomst weer, want ik volg op dit moment wel mijn TC3-opleiding.”

Samen met Ronny Koevoets (,,Ik regel een beetje alles om het team heen”) probeert Schoffelmeer de vrouwen in de eerste klasse te houden. Met enkele lokale speelsters die overkwamen van VV Alkmaar en Reiger Boys en de vorig jaar al teruggekeerde Rosa Min lukt dat heel aardig. ,,We hebben nog niet veel gewonnen, maar we worden ook zelden weggespeeld. We kunnen echt goed tegenstand bieden. En daarnaast is de sfeer erg goed. Iets wat heel belangrijk is.”

Want er moet nog al wat gereisd worden op dit niveau. ,,Zondag gaan we naar Oldenzaal”, vertelt Koevoets lachend. ,,Maar zeker op de terugweg is het altijd een feest.”

Maar als het er om gaat, is het serieus. Zoals Limmen het vrouwenvoetbal serieus neemt. De afdeling is al meer dan tien jaar een voorname tak binnen de club, maar de afgelopen jaren wordt er ook sportief flink aan de weg getimmerd. Met de promotie als voorlopig hoogtepunt. ,,Het leeft ook steeds meer. Normaal spelen we op zondagochtend op het A-veld voor best wel wat publiek.”

Voor het treffen tegen Velsen moet er op een bijveld gespeeld worden, omdat het hoofdveld geen kunstlicht heeft. Limmen neemt door Sanne van der Velden en Tess Ligthart brutaal een 2-0 voorsprong. Nog voor rust komt Velsen weer langszij, maar andermaal Ligthart zet Limmen weer aan de leiding. In de tweede helft gaat het duel gelijk op, maar weten alleen de bezoekers nog te scoren. ,,Helaas, maar wel een heel belangrijk punt voor ons.”

Bron: NHD
Robin Kaandorp