Succesvol aan de dijk.

B-junioren zaterdag, B1, 1e klasse 01

30 november 2013 10:00

Norbruis, T.

Vandaag al weer de laatste wedstrijd van de eerste seizoenshelft, de uitwedstrijd tegen Volendam B2. Door een foutje in de wedstrijdinformatie vertrekt het overgrote deel van de selectie een half uur vroeger dan bedoeld, mea culpa.

Er schijnt een water zonnetje als we om 10:00 uur aftrappen voor een wedstrijd tussen twee voetballende teams. Al snel geven de mannen er blijk van dat ze de goede lijn van de laatste wedstrijden willen doorzetten, het spel oogt soepel en wij zijn vaker op de helft van Volendam te vinden dan andersom. De B1 gaat lekker en na een aftastende fase wordt het tijd voor de kansen. De mannen creëren een tweetal grote kansen, maar deze gaan jammer genoeg verloren doordat we op het beslissende moment het overzicht verliezen.

Tegen de verhouding in is het Volendam dat opsprong komt. Een volendammer aanval wordt op het oog onschadelijk gemaakt, echter de weggewerkte bal beland in de verkeerde voeten en vanaf grote afstand wordt de 1-0 aangetekend.

Volgens mijn horloge vind dit plaats in de laatste minuut van de eerste helft, toch gaan we met 1-2 voorsprong rusten. Vlak na de tegentreffer wordt Erick op het randje van de 16-meter onreglementair gestuit en de bal gaat op de stip. Sem veegt zijn lange manen uit zijn ogen, neemt zijn aanloop en de gelijkmaker gaat de boeken in, 1-1. De voorsprong kent een hoog pielgehalte. De mannen vallen dwars door het centrum aan en met een toverbal wordt Jur in stelling gebracht. Na zijn aanname drukt hij gedecideerd af en via een been van de tegenstander verdwijnt de bal in het net, 1-2.

Na de rust worden we in eerste instantie overlopen door onze tegenstander. Volendam, dat in de eerste helft al gelijkwaardig was, heeft besloten een tactische aanpassing door te voeren. Deze veranderde spelwijze lijkt verdomd veel op het 3-4-3 concept dat we zelf regelmatig hanteren en daar zijn we niet blij mee. De tegenmaatregel is dat wij zelf ook geregeld het 3-4-3 systeem hanteren, maar dit lost het probleem niet meteen op.

Volendam heeft het betere van het spel en de mannen vervallen in hun oude fout. In plaats van te blijven voetballen, proberen de mannen de snelste weg naar het doel te vinden. Dit gaat gepaard met onnodig veel balverlies en erger nog, organisatorische chaos. Een gelijkmaker kan niet uitblijven en na een 3-tal waarschuwingsvuurpijlen loopt Volendam de terechte gelijkmaker er in, 2-2.

Tijd om in te grijpen en na een noodzakelijke aanpassing doen we weer mee. Volendam heeft optisch nog steeds het betere van het spel, maar de kansen zijn voornamelijk van limmer makelij. Met snellen aanvallen, ook wel counters genoemd, stichten de mannen het nodige gevaar. Volendam weet de meeste te overleven, op een na. Sem krijgt de kans om ongestoord aan te leggen en na een voor hem typerend schot vangen we de terugreis naar Limmen drie punten rijker aan, 2-3.

Groet,

Pim.