Hard werkend Vitesse’22 troeft koploper Limmen af

Limmen 1 (zon)

Mannen, 1, 3e klasse A

26 november 2017 14:00

Doelman Randy Scheerman zorgde ervoor dat het geduld van het thuispubliek flink op de proef werd gesteld. Keer op keer voorkwam hij dat het steeds sterker aandringende Vitesse’22 tot scoren kwam. Maar de Castricummers wisten van geen opgeven. En dat werd beloond. De ploeg van trainer Everard Luijckx won de derby uiteindelijk met 2-1.

Als Mats Laan al een tijdje met een van pijn verwrongen gezicht op de grond ligt, is het Limmen-trainer Jurg Bosman die de scheidsrechter adviseert nu toch maar eens het spel stil te leggen. Anders dan de leidsman vermoedt voert de Vitesse’22-speler immers geen toneelstukje op om tijd te rekken. Hij is echt geblesseerd geraakt bij een actie aan de zijlijn.

Bosman benut het oponthoud - Laan moet uiteindelijk gewisseld worden - om wat van zijn spelers bij zich te roepen. Voor crisisberaad. Want de koploper van de derde klasse A verkeert op sportpark De Puikman, waar de wedstrijd tegen de nummer acht van de ranglijst ruim een uur onderweg is, in zwaar weer. Limmen is in de eerste helft weliswaar op een 0-1 voorsprong gekomen door een doelpunt van Sem Winter, daarna heeft de ploeg weinig meer in te brengen gehad.

Kans op kans

Het is aan Randy Scheerman te danken dat de bezoekers voor rust geen geldende tegengoal (een treffer van Robin Bakker wordt afgekeurd wegens buitenspel) om de oren krijgen. Vitesse’22 creëert kans op kans, maar steeds is het de Limmen-doelman die de gelijkmaker van het scorebord houdt. Nick van der Ven en Jasper Rutgers denken allebei op aangeven van Bakker raak te koppen, maar daar steekt Scheerman een stokje voor.

Ook als Van der Ven een strakke voorzet Rick Beentjes binnen wil glijden ziet hij de keeper - die hij vlak voor rust ook in een één tegen één-situatie niet weet te passeren - de bal van zijn voeten plukken. Vitesse’22-aanvoerder Jort Kaandorp gaat nog een keer over de knie bij Scheerman, maar in plaats van een penalty krijgt hij een vermaning. Schwalbe, oordeelt de arbiter.

,,In de rust hebben we tegen elkaar gezegd dat we zo door moesten blijven gaan”, aldus Kaandorp na afloop. ,,Gelijk weer druk zetten, dan zou-ie vanzelf gaan vallen. En dat gebeurde gelukkig ook.”

Twee keer zelfs. In een tijdsbestek van nog geen vijf minuten weet Vitesse’22 na rust door goals van Mats Laan en Rick Beentjes de leiding te nemen. En die geeft het niet meer uit handen. ,,Een heerlijk gevoel”, jubelt Kaandorp, nadat hij de felicitaties van een al even opgetogen Everard Luijckx in ontvangst heeft genomen. ,,Het is zo lekker om van Limmen te winnen. Dat is toch een wedstrijd op zich. We zijn blijven werken en ik ben heel blij dat we de overwinning met z’n allen over de streep getrokken hebben.”

Terecht

Een verdiende zege, aldus Bosman. ,,Ik miste bij mijn ploeg vandaag de absolute wil om te winnen”, aldus de Limmen-trainer. ,,Die zag je bij Vitesse wel. Zij zaten er bovenop. Wij hebben, na die 0-1, matig tot heel slecht gevoetbald. En dus terecht verloren.”

Vitesse’22: T. Laan; Raghosing (63. Veldt), Poel, Balm, Rutgers; Frankfort, Kaandorp, M. Laan (77. Visser); Bakker, Van de Ven (90. Siepel), Beentjes.

Limmen: Scheerman; Tabois (47. Fluri), Zeeman (67. Karels), Admiraal, Koot; Rens, Seignette, Pepping; Welboren, Winter (84. Bart), Donker.

Bron: Noodhollands Dagblad, auteur Judith de Redelijkheid