Donker vloert Meervogels

1921AP
AKERSLOOT

DERBY Limmen laat meer momenten van glans zien dan Akersloters

In de belanden derby tegen Meervogels heeft medekoploper Limmen ook de vierde wedstrijd van de competitie in een overwinning omgezet. Vooral na rust liet de ploeg van trainer Bas IJsselstijn zien over veel kwaliteit te beschikken.

De sfeer zat er al vroeg in op het drukbezochte sportpark Cloppenburgh. De speciaal op het terras aangebrachte tap maakte al voor het eerste fluitsignaal overuren. Alleen de helft van het geplande vuurwerk kwam na meerdere keren aansteken niet op gang. En dat stond symbool voor de wedstrijd want die kwam ook moeizaam op gang. Pas na een half uur was de eerste echte kans een feit. Op aangeven van Jens Verduin schoot Boy Schrier Meervogels bijna op voorsprong maar Jesse Glorie, doelman van Limmen, dook de bal bekwaam uit de hoek.

Het was precies wat de wedstrijd nodig had. Er kwam wat meer pit in de strijd waardoor er voor de rust nog het een en ander viel te genieten viel voor het publiek. Op het moment dat iedereen dacht dat 0-0 de ruststand zou worden volleerde de slim vrijgelopen Stan Donker een voorzet van Bjorn Valkering in het doel. En dat was meer dan waar op Limmen op dat moment recht had. Niet lang na de hervatting was spits Lex Broertjes attent na een vrije trap van Mees Tiebie waarmee hij de stand weer in evenwicht bracht.

Ontregelen

Trainer Wouter Blokdijk vond zijn ploeg het eerste uur de bovenliggende partij. ,,Dat was misschien niet te zien aan het aantal kansen maar het lukte ons voortreffelijk om het spel van Limmen te ontregelen. Na de gelijkmaker was ik al aan het kijken hoe we de krachtsverhouding te gelde konden maken maar helaas kwam Limmen op dat moment op voorsprong. Mika Miettinen, vorige week matchwinner tegen Hollandia T. rondde de aanval over de linkerkant uitstekend af. Even later stond Stan Donker aan het einde van de mooiste aanval van de wedstrijd waardoor Meervogels tegen een 1-3 achterstand aan keek. Blokdijk bracht vervolgens Tom Adrichem in de ploeg in de hoop dat de spits de achterstand kon wegwerken. Adrichem voetbalde dit seizoen nog geen minuut en kon in de twintig minuten die hij kreeg ook geen potten breken al verschafte hij zichzelf nog wel enkele kansen.

Hattrick

Vijf minuten voor het einde volleerde Stan Donker een hoekschop fraai in de verre hoek waarmee hij de eindstand bepaalde. Donker kon na zijn hattrick, uitgerekend tegen Meervogels, zijn geluk niet op. ,,De laatste jaren heeft Limmen moeilijk in de derby’s tegen Meervogels. Dan is het natuurlijk heerlijk dat ik er drie in schiet. Vooral die derde zat er lekker in. Ik wilde de bal eerst koppen maar besloot op het laatst anders. Ik heb er dit seizoen nu vier gemaakt dus ik loop één op één.”

Blokdijk baalde na de nederlaag. ,,Bij winst hadden we een uitstekende seizoenstart gehad. Nu beschouw ik dit als een ’realtycheck. We zijn in deze fase van het seizoen blijkbaar nog geen topper zoals Limmen dat wel is. Zij laten zien handiger en gewiekster te zijn dan wij al vind ik de uitslag wel geflatteerd.’’

Mooie avond

Bas IJsstelstijn, trainer van Limmen kon zijn geluk niet op. ,,Het is altijd fijn voor Limmen om in Akersloot te winnen. De jongens gaan een mooie avond tegemoet. Ik ben trots dat we nog steeds de volle buit hebben. Ik kijk altijd naar de korte termijn maar voor de competitie heb ik geroepen dat we na vier wedstrijden twaalf punten moesten hebben. Dat is gelukt. Nu gaan we het van wedstrijd tot wedstrijd bekijken en dan zien we wel waar het schip strandt. Maar de manier waarop we de aanvallen vandaag afmaken geeft vertrouwen. Stan Donker in de punt van de aanval is echt een feest.”

(Bron Noordholands Dagblad - Jaap Heemskerk)