D2 is lastige, maar stille tegenstander tijdens de Kermis

D-pupillen zaterdag, D2, 2e klasse 03

13 september 2014 13:00

G.Duykersloot

ADO is een grote club. Wanneer ADO D2 tegen Limmen D2 speelt, dan is op voorhand duidelijk wie deze wedstrijd gaat winnen. Op achterhand was dit ook zo, maar wie alleen naar de uitslag kijkt heeft zaterdag veel gemist. Terwijl D2 vorige week nog wat ongeconcentreerd was, (door The Voice?) was het elftal nu messcherp. ADO had een lastige dag op Dampegheest. Het Kermis vuurwerk inspireerde D2 tot een wedstrijd met het mes tussen de tanden.

De jongens uit Heemskerk kunnen goed voetballen, maar kregen niet veel ruimte. Voorin waren Sam, Gijs en Job vroeg aan het storen. Op het middenveld bikkelde Pepijn, Jari, Wietse, Max H. en Max K. voor elke meter. Achterin hielden Merel, Noud, Sander en laatste man Joep de tegenstander kort. Keeper Michael was het laatste slot op de deur met weer een paar prima reddingen.

Hoe diep Limmen ging was te zien in de rust. Een aantal spelers moesten voor snel suiker naar de snoephoek. Op alleen een ontbijtje kan je geen middagwedstrijd spelen, zo ontdekte een paar Limmers (en hun ouders die hun kroost slap zagen worden aan het eind van de 1e helft).

In de tweede helft stimuleerde de chocola het elftal van coach Hans. Limmen kwam scherp de kleedkamer uit. Een paar mooie aanvallen hadden een doelpunt verdiend. Het steekballetje van Pepijn op spits Gijs was fraai. De snelle aanvaller draaide naar binnen naar zijn rechterbeen en prikte net naast. Sam en Job waren ook een paar keer dicht bij een kans met goede loopacties.

Om tegenstanders als ADO echt vast te zetten, moet D2 zich echter nog ontwikkelen. Coach Hans is net als Guus Hiddink nog iets aan het prutsen aan de opstelling. Bij Hiddink was angst de reden voor 5-3-2. Hageman zal nooit stoppen met 4-3-3. Aanvallen is het devies, maar hij heeft zijn ideale opstelling nog niet gevonden.

Net als de coach, moeten ook de spelers van D2 elkaar nog leren kennen. In de tweede helft was tekenend dat nadat de coach Joep wisselde voor Sander, het nieuwe duo geen woord met elkaar heeft gewisseld. Niet omdat ze elkaar niet aardig vinden, maar gewoon uit beleefdheid. Beide spelers zijn bijzonder vriendelijk en willen de ander niet beledigen. Dat geldt eigenlijk voor het hele elftal. De vrolijke spelers coachen elkaar niet en dan gaat er wel eens wat mis.

Misschien zou het goed zijn, wanneer daarom de tweede-jaars-D-tjes zich de komende wedstrijden meer laten horen. De 1e jaars moeten nog wennen aan het grote veld. Ze smijten met energie, terwijl de 2e jaars zich (te) gedeisd houden. Sam, Max K, Pepijn, Wietse en Sander, aan jullie de komende weken de taak om de leiding te nemen. Laat zien hoe het werkt op een groot veld. Vraag om de bal, wijs anderen op ruimte, corrigeer (vriendelijk!) wanneer iemand een speler laat lopen en geef vooral het goede voorbeeld. De inzet van D2 is in alle linies goed tot het einde. ADO kwam er heel moeilijk door. Spelers verlieten met schrammen en blaren het veld. Het is echter nog veel te stil binnen de lijnen. Hoe meer kabaal – en dan niet van de kermis -  hoe beter het gaat met D2.

Ferry