Werelderfgoed, kaas en meiden… heul veul meiden….

Limmen MO11-1

Beemster ME1

Meisjes E-pupillen, ME1, Groep 1 32

6 september 2014 9:00

Lars van Kessel mentor: Kees Kroone

Zaterdagochtend stond voor onze meiden van de ME1 al weer de derde wedstrijd voor de bekercompetitie op het programma en wel tegen de meiden van Beemster ME1.

Nu kennen we de Beemster natuurlijk allemaal van de drooglegging in 1612, het feit dat de Beemster sinds 1999 op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat en niet te vergeten de Beemster Kaas, maar ik heb nooit geweten dat er in de Beemster ook zo veel meiden zijn die ook nog eens op voetbal zitten…. Zaterdagochtend zag het C-veld “blauw” van de Beemster-meiden, die naar ik begreep, in de groepen 6, 7 én 8 zaten, zodat volgens mij de halve lagere school van de Beemster was afgereisd naar het altijd mooie Limmen. Omdat Alissa en trainer Dick lekker een weekendje weg waren, moesten onze 8 overgebleven kanjers aantreden tegen een wel erg grote numerieke meerderheid van meiden uit de Beemster. Dit gaf voor hun coach natuurlijk een “ongekende luxe” mogelijkheid tot wisselen met vier verse krachten aan de kant die op gepaste momenten eventueel uitgebluste teamgenootjes konden vervangen… dat beloofde op voorhand dus een zware pot te worden, waarbij onze meiden vol aan de bak zouden moeten. En dat deden ze dan ook zeker!

Fré stond dit keer als betrouwbare sluitpost op doel. Voor haar stonden Sara, Joyce en Do als een dijk van een verdedigingslinie, waar zelfs de Stelling van Amsterdam/Fort Spijkerboor bij verbleekt. De voorhoede van ME1 werd de eerste helft ‘bevrouwd’ door Ruth, Michelle, Sanne en Nora. In deze opstelling werd om klokke 9.00 uur voor het begin gefloten door scheidsrechter Lars van Kessel. Een enerverende wedstrijd ontspon zich op het C-veld, waarbij zowel Nora als Ruth goede kansen kregen op de openingstreffer. De bal werd in elk geval goed overgespeeld naar elkaar en het veld werd “groot” gehouden bij balbezit. De hand van onze coach/trainers Wendy, Paul en Dick is al overduidelijk zichtbaar op het veld. Zij hebben ogenschijnlijk al veel meer bewerkstelligd in die paar weken tijd, dan ene Guus Hiddink bij het Nederlands elftal. Zo duurde het tot de 10e minuut toen Ruth vanaf links opstoomde en ongenadig hard en onhoudbaar de bal achter de Beemster keepster in de touwen schoot, waarmee de meer dan terechte 1 – 0 op het bord verscheen.

Kort daarop was het nog even spannend voor het doel van Fré, want een afgemeten voorzet van Beemster ME1 belandde op de knie van hun spits, waarna de bal bovenop de lat uiteen spatte. Fré bleef er uiterst koelbloedig onder en wist even later haar doel uitstekend te verkleinen bij een uitbraak van de Beemster nr. 5, zodat ook die doelpoging strandde.

In de 20e minuut was het Michelle “sleep” Sweep die met een mooie sleepbeweging de bal goed vrij speelde en op de vrijstaande Ruth kon passen. Ruth wist wel raad met dit buitenkansje en prikte de bal goed en hard in de rechteronderhoek: 2 – 0 ! Slechts 2 minuten later kreeg ook Beemster ME1 “loon naar werken” en werd het 2 – 1. Kort voor rust kreeg Sanne nog een goede mogelijkheid om de voorsprong weer op 2 te zetten, maar de bal schoot helaas net voorlangs.

De eerste 10 minuten na rust was het – afgezien van een paar goede mogelijkheden voor Nora en Michelle – Beemster ME1 die de boventoon voerde. Ondanks super goed, fel en kort verdedigend werk van Sara, Do en Ruth, wist in korte tijd de Blauwe Beemster Brigade  de achterstand om te buigen in een 2 – 4 voorsprong. Doordat Fré zelfs ballen met haar gezicht wist te stoppen (gelukkig deed het niet al te veel pijn), werd ‘erger’ voorkomen en was het uiteindelijk Joyce die 5 minuten voor tijd met werkelijk een prachtig doelpunt de 3 – 4 liet noteren. Zou het dan toch nog lukken om een punt in de wacht te slepen.

De spanning was werkelijk om te snijden…. er waren dan ook nog een paar mogelijkheden om voor het eindsignaal de verdiende gelijkmaker te maken, maar die bleef dit keer uit. De voltallige Blauwe Beemster Brigade en hun supportersschare vertrok met de drie punten in de tas richting de Beemster, die wij ons vanaf nu ook zullen herinneren van de veule voetbalmeiden die daar spelen….

Voor ons supporters was het in elk geval weer een heerlijk begin van het weekend! Alissa en Dick hebben helaas deze fantastische wedstrijd moeten missen. Hopelijk zijn ze er komende week weer bij, want dan treden we weer met z’n allen aan voor de allereerste echte competitiewedstrijd, thuis om 9.00 uur tegen de meiden uit Bergen van Berdos ME1.

Tot zaterdag!

Erik