Verdiende overwinning voor hard werkend Limmen

Meervogels 31 1

Limmen 1 (zon)

3e klasse B

14 april 2019 14:00

,,Als jullie willen dat de derby blijft bestaan, dan moeten jullie vandaag winnen’’, zei trainer Jurg Bosman tegen zijn spelers van Limmen. En zo geschiedde. Na 90 minuten konden de bezoekers met drie punten naar huis vertrekken om Meervogels met een leeg gevoel achter te laten. De Akersloters raken achterop in de strijd om de titel in de derde klasse B, maar hebben volgend seizoen dan wel de kans op revanche.

De derby was zondagmiddag weer een echte "burenruzie". Honderden bezoekers langs het veld, vuurwerk, gele rook en zwarte confetti en gele linten werden de lucht in geschoten. De M-side, de harde kern van Meervogels, had zijn best gedaan om een sfeertje te creëren.

Vuurwerk

Op het veld bleef het vuurwerk alleen een beetje uit. Iets wat je wel vaker ziet in derby’s; beide ploegen willen zo graag de bal hebben, dat hele grote kansen uitblijven. Bosman had zijn spelers de opdracht gegeven om vroeg druk te geven en zijn spelers voerden die taak uitstekend uit.

Daardoor kwam Meervogels maar moeilijk in de wedstrijd. Helemaal nadat Limmen een droomstart kende. Het eerste schot van Jaap Menick viel in de tweede minuut meteen achter keeper Rinus Kok. De bezoekers waren daarna druk met het verdedigen van hun voorsprong. Meervogels kwam er daarna wel een paar keer gevaarlijk uit, maar Limmen-goalie Randy Scheerman stond uitstekend te keepen.

Tom Adrichem was bijvoorbeeld dicht bij de gelijkmaker. Hij krulde de bal vanaf links naar de verre hoek, maar Scheerman tikte de bal met een sierlijke duik uit het doel.

Na rust kreeg Limmen meer grip op de wedstrijd, waardoor Meervogels eigenlijk niet meer gevaarlijk kon zijn in de het strafschopgebied. Al had het vlak na rust ook 1-1 geweest kunnen zijn, maar de kans van Erwin Krom ging er niet in. Met een gezicht als een oorwurm liep trainer René van Elsland door de catacomben. ,,We waren in 2019 nog ongeslagen, maar aan die reeks is nu een einde gekomen.’’ De coach stond machteloos aan de kant, want hoewel zijn spelers keihard werkte, was er geen gaatje te vinden in de defensie van Limmen. Waar Meervogels op 31 maart nog de uitwedstrijd won bij Limmen, had Bosman nu de juiste tactiek bedacht om de buren te bestrijden. Van Elsland: ,,Het was jammer dat de kansen in de eerste helft er niet ingingen, want het had net zo goed 2-1 of 3-1 kunnen staan. In de rust moest ik echter Tim Gast vervangen, hij was geblesseerd. We waren in de tweede helft wel de bovenliggende partij, tot de zestien ging het goed, maar we konden eigenlijk alleen maar vanaf afstand schieten.’’

Zijn collega Bosman vond niet dat Limmen de overwinning had gestolen. ,,In de eerste helft deden we het redelijk, we hadden ook nog op 2-0 kunnen komen. Conditioneel is nog niet iedere speler honderd procent en ik moest nog twee spelers wisselen door een blessure, maar uiteindelijk kwam de overwinning niet meer in gevaar.’’

Omdat koploper De Kennemers won (2-0 van Vrone), net als Vitesse’22 overigens (6-0 van Alkmaarsche Boys), hebben de Beverwijkers drie punten afstand van Meervogels genomen in de strijd om de titel. Meervogels heeft echter twee wedstrijden minder gespeeld. Die duels staan voor donderdag 25 april (Koedijk uit) en zondag 5 mei (Volendam thuis) op het programma.

Meervogels: Kok, Kaandorp, Beentjes, Tiebie, Pekel, Gast (46. Van Soelen), Van der Eng, Krom, Adrichem, Verduin (75. Haasbroek), Ploeg.

Limmen: Scheerman, J. Min, Koot, R. Min (89. Admiraal), Bakkum, Karels, Winter, Seignette, Aker (76. J. Hollenberg), Zeeman (67. Welboren), Menick.

Bron: NHD, tekst Cees van Dalsem