5 maart 2014 D1verslag Limmen - Ajax

5 maart 2014 17:00

Thijs Groot

5 maart 2014 D1verslag Limmen - Ajax

Vandaag woensdagmiddag 17:00 uur de bekerwedstrijd tegen Ajax. Aangekomen bij de parkeerplaats van Dampegheest staat een touringcar van OAD. Blijkbaar is de tegenstander goed voorbereid want zij melden zich als om 15:00 uur. Maar dat is vv Limmen ook. De terreindienst heeft hard gewerkt om het A-veld tip top voor elkaar te krijgen. Het veld is gerold tot een biljardlaken, de krijtlijnen zijn wit en strak. De doelnetten gespannen en de vlaggen ten top. Ook de supportersvereniging heeft zijn inzet getoond door de banieren rondom het veld te plaatsen. Een prachtig gezicht.

Onder toeziend oog van wel 1.500 ogen betraden de spelers van D1 het veld. Ja, u leest het goed. Meer bezoekers als bij een gewone competitiewedstrijd van het grote Limmen. De vele supporters zouden geen spijt krijgen om deze wedstrijd te komen bekijken. Na de gebruikelijke ceremonie gaf om 17:00 u scheidsrechter Thijs Groot het start signaal voor de nu al legendarische bekerwedstrijd tegen Ajax waar nog lang over gesproken zal worden.

Floortje Doornenbal begon uitstekend aan de wedstrijd. Ze wist bij de eerste aanval van Limmen direct druk naar voren te zetten en twee tegenstander bezig te houden. In z’n beladen wedstrijd is het belangrijk goed uit de start blokken te komen. De eerste 15 minuten was Limmen de bovenliggende partij hoewel Ajax ook kansen kreeg zijn het Thomas van Dijk, Jacco de Jong en Mike Schouten die een goede kans kegen om de score te openen. In het tweede deel van de eerste helft komt Ajax steeds beter in hun spel. Technisch hebben zij een voorsprong. Gelukkig voor Limmen hebben wij een achterhoede bestaande uit Bas Wempe, Mike Schouten, Nino Peemen en Jesse Glorie. Als Ajax toch de kans krijgt om op het doel te schieten treffen ze steeds de uitblinkende keeper Bram Levering. Zelfs de paal was Limmen goed gezind. Tot twee keer aan toe gaat de bal via de paal naast het doel.

In de 26e minuut werd het 1 – 0 door een doelpunt van Sam Tomasi. Als Jacco een cross bal geeft op de diepgaande Sam weet hij de bal te controleren. Misschien iets te veel voor zich uit, schoot Sam de bal tegen de vallende keeper. Gelukkig stuitte de bal onder de keeper op en plofte in het doel. Stadion Dampegheest ontplofte ook met bijna 1.500 armen in de lucht.

Drie minuten later was Limmen opzoek naar de 2 – 0 als in een flits Ajax met een messcherpe counter hun rechtsbuiten in stelling weet te brengen. Oog in oog met keeper Bram schoot de Ajacied aan de verkeerde kant van de paal. Wij, limmer supporter, zijn van mening dat dit de verdienste is van onze keeper.

Tijdens de rust was de kantine afgeladen vol. De vrijwilligers achter de bar verzorgen iedereen van een heerlijk kopje koffie of iets sterkers. Door de drukte werd zelfs Kira Bakker ingeschakeld zo gaat dat binnen onze vereniging, klasse.

In de tweede helft ging het spel op en neer. Thomas van der Wijk en Tristan Aker liepen de gaten goed dicht en Stijn Bakker wist zich goed staande te houden tegen zijn behendige tegenstander. Echt grote kansen weet Limmen niet te creëren. Keeper Bram en spelers Nino en Mike  moeten regelmatig corrigerend optreden.

In de 48e minuut krijgt Ajax een vrije trap op circa 20 meter van het limmer doel. De vrije trap lijkt houdbaar maar de het zicht op de bal is voor Bram niet volledig waardoor hij over de bal duikt, 1 – 1.

Als de wedstrijd eindigt is de stand 1 – 1 mogen er tien penalty’s worden genomen. Namens Limmen schoot Bram 2 – 1 binnen. Ajax schoot hun eerste via de paal naast. De tweede werd door Mike te zacht ingeschoten. Ajax maakte 2 – 2. De derde voor Limmen werd door Sam gemist. Bij de derde van Ajax wist Bram de bal tegen te houden. Helaas bleek Bram te vroeg te bewegen waardoor Ajax een herkansing kreeg, 2 – 3. Limmen mag nu niet meer missen dus voor Nino een moeilijke taak om de 3 – 3 te scoren. De vierde van Ajax is naast. Bij de vijfde van Limmen gaat Floor achter de bal staan. Ze mokkerde de bal stijf in het kruis, 4 – 3. De spanning was te snijden als Ajax de aanloop nam voor nummer 5. Katachtig hield Bram de inzet tegen waardoor de eindstand 4 tegen 3 voor Limmen werd.

Een prachtig resultaat voor de spelers van Bas, Marc en Martijn. Die na de wedstrijd een ereronde maken met een wave en zij nemen het applaus van de supporters in ontvangst. Volgens de heren Jan Hollander, Opa Jan Seignette en Willem Schong kom je toch graag naar het stadion voor z’n spannende wedstrijd. Dat stadion was deze middag Stadion Dampegheest.

Floor en de mannen van D1 hebben met veel passie, inzet en strijd een fantastisch overwinning behaald. Jullie zijn door gedrongen tot de laatste acht in deze KNVB beker competitie. Wij zijn natuurlijk nieuwsgierig wie de volgende tegenstander gaat worden.

Zaterdag thuis tegen DEM. Heel veel suc6 en laat het de week worden van de 9 punten.