Einde winterstop.

B-junioren zaterdag, B1, 1e klasse 01

4 maart 2014 19:00

Veltman, W.

Eindelijk is het zo ver, de schaatsen kunnen weer in het vet en de mannen weer de wei in. Na weken van gedwongen rust hervat de B1 de competitie en hoe kan je dat beter doen dan in een derby tegen een hoger geklasseerde tegenstander die tevens over meer wedstrijdritme beschikt, m.a.w.  Meervogels uit dus.

En in de eerste minuut wordt het gebrek aan wedstrijdritme ons al bijna fataal. Meervogels weet wel wat het beginsignaal van de scheidsrechter inhoudt en stormt meteen redelijk ongestoord richting ons doel. Verbouwereerd door het gebrek aan tegenstand wordt de aanval vervolgens volledig verprutst, soms zit het even mee.

De wake-up call wordt door de mannen begrepen en na deze misstap gaat de gaskraan open en er ontstaat een echte derby. Het spel is niet altijd even goed en golft met een noodgang op en neer. Er wordt gesmeten met energie en de 22 acteurs zijn niet vies van enig fysiek contact. Het ene moment  is Meervogels de bovenliggende partij en het volgende moment is de B1 de baas.

Toch is er een groot verschil. Op de momenten dat Meervogels het betere van het spel heeft ziet de opbouw er verzorgt uit, maar op een kans na worden ze niet meer gevaarlijk. Als wij aan de bal zijn de oogt het allemaal wat onrustiger, maar de aanvallen die we op weten te zetten leveren meteen gevaar op.

Mijn kansentelraam staat bij de rust op 5 goede kansen, en toch is de ruststand 0-0. Dit alles heeft te maken met het feit dat vanavond de beste koet op het doel staat en meerdere malen hinderlijk in de weg ligt of springt.

Na de rust hetzelfde beeld, dat alleen maar kan leiden tot een limmenezer voorsprong. Zo gezegd, zo iets lastiger gedaan. Uiteindelijk zorgt Thomas voor de feestvreugde aan onze kant. Nadat Meervogels, tijdens een scrimmage, weigert de bal weg te werken is hij er als de kippen bij om de 0-1 aan te tekenen.

Hierna krijgen we een hele andere wedstrijd voorgeschoteld. De mannen vervallen in hun oude fout om zo snel mogelijk de tweede tegen de touwen drukken. Dit gaat ten kosten van het overzicht en de organisatie en de uitwerking hiervan is averechts. Daarnaast vindt Meervogels het ook niet nodig om vanavond afgedroogd te worden en zij zetten alles op de aanval.

Meervogels gaat over het hele veld 1 tegen 1 spelen en dirigeren een van hun centrale verdedigers naar het front. De mannen komen onder grote druk te staan en mede door de afnemende krachten bezwijken ze binnen 5 minuten onder een spervuur van aanvallen. De 1-1 is het gevolg van een slecht genomen vrije trap. De bal caramboleert naar onze linkerkant en wordt vervolgens vanuit die hoek ingeschoten. Met een uiterste krachtinspanning weet Koen zich nog voor de bal te werpen en toucheert de inzet. De bal ketst weer het veld in, maar heeft zoveel effect gekregen dat hij vervolgens zonder dat iemand hem raakt het doel in draait, pure pech.

Ook de 2-1 ontstaat uit een fraaie trap. Deze wordt bij de eerste paal doorgekopt en bij de tweede paal afgerond. Hierna vertoont Meervogels limmer trekjes. Ook zij willen te gretig de wedstrijd beslissen en na enkele waarschuwingen krijgen zij de deksel op de neus. Na een splijtende pass van achteruit wordt de te dun bezette verdediging van Meervogels door Jur afgetroefd en schiet hij de gelijkmaker door de scheiding van de keeper, 2-2.

De laatste tien minuten regent het krampaanvallen, wat leidt tot 7 minuten blessuretijd, en toch gaan we  nog bijna met de 3 punten aan de haal. In de laatste minuut mogen we nog een  laatste vrije trap nemen. Deze wordt dodelijk precies bij de tweede paal van het Meervogels doel neergelegd. Op die plek kleurt het op dat moment meer oranje-wit dan geel-zwart, maar zonder de bal te raken eindigt de wedstrijd met een doeltrap voor Meervogels.

Groet,

Het management.