Leert niet van zijn fouten.

Westfriezen B1

B-junioren zaterdag, B1, 1e klasse 01

7 december 2013 14:30

Boom, N.G.

De mannen beginnen vandaag flitsend aan de uitwedstrijd tegen de koploper, de West Friezen. Vanaf het eerste fluitsignaal schakelen beide teams de hoogste versnelling in en gieren de acteurs over het A-veld in Zwaag.

De B1 heeft de vorm van de laatste weken goed vastgehouden en kan de koploper goed partij bieden. Sterker nog, de mannen stichten het meeste gevaar. Het aanvalsspel is goed verzorgd en de keeper van de West Friezen dreigt het druk te krijgen. We creëren ons een aantal kleine en wat grotere kansen die we jammer genoeg niet kunnen verzilveren..

Maar net als in de voorgaande weken gaat dit in de hoofden van de mannen zitten. Het lukt niet om op een terechte voorsprong te komen en men begint weer onderling te mopperen. Men weet elkaar heel goed te vertellen hoe het wel zou moeten, maar men beseft niet dat dit averechts werkt. Het initiatief glipt hierdoor de mannen uit de handen en onze tegenstander komt gevaarlijk opzetten.

De schade bij rust bedraagt een 2-0 achterstand. Het eerste doelpunt valt als we op een schot een rebound weg moeten geven en het tweede doelpunt verdwijnt na een strakke schuiver in de linker onderhoek.

In de rust dondert het niet alleen buiten. Voetballen doe je met 11 man in het veld, winnen doe samen en je kunt alleen maar winnen als je o.a. samenwerkt, elkaar helpt en elkaar coacht (wat ook positief kritisch mag zijn).

De start van de tweede helft is een kopie van de eerste helft. De mannen zijn van goede wil, de mouwen zijn opgestroopt en de weg naar voren is ingeslagen. Technisch en tactisch valt er nog het e.e.a. op te merken, maar samen gaat de B1 op zoek naar de aansluitingstreffer. Deze valt dan ook vroeg in de tweede helft als de mannen een vrije trap krijgen. Met een afgemeten trap slingert Reno de bal op de krullenbol van Daniel, die de bal richting het net stuurt, 2-1.

Hierna zetten de mannen nog een weergaloze aanval op die de gelijkmaker verdient zou hebben. Het laatste steekballetje van Sem is net even te scherp en leidt tot een botsing tussen Erick en de keeper van de West Friezen. Na het noodzakelijke schadeherstel neemt de tegenstander het heft over en met een vlijmscherpe aanval brengen zij de 3-1 op het scorebord.

Nadat de 4-1 is ontstaan uit een communicatie storing is de wedstrijd gespeeld. De laatste hoop vervliegt als de B1 met een mannetje minder verder moet. Vanaf dit moment worden alle zeilen bij gezet en door samen hard te werken en te kleunen wordt de finish zonder verdere kleerscheuren gehaald.

De winterstop begint voor ons een weekje te laat. De komende weken gaan we weer lekker trainen, maar we moeten met zijn allen wel even nadenken over de derde en vijfde alinea.

Het Management.