Diplomafraude kost D2 de overwinning

Castricum D2

D-pupillen zaterdag, D2, 3e klasse 09

14 februari 2015 10:30

De teloorgang van het Nederlandse onderwijs was zaterdag zichtbaar bij de kraker Castricum-Limmen D2. Diploma’s stellen tegenwoordig niets meer voor. Sterker nog, er staan mensen zonder diploma in het veld. Je vraagt je af waarom de tweede kamer zich nog niet op deze diplomafraude heeft gestort.

Want hoe is het mogelijk dat de helft van het team regelmatig zittend op één knie in het veld te zien is? Na wat gerommel aan de voetbalschoen staat een speler weer op, om meestal na vijf minuten weer in dezelfde houding terug te vallen. Ze kunnen het niet. Strikken.

Het strikdiploma is een aanfluiting en dat kost punten. Want wat was er zaterdag gebeurd wanneer spits Pepijn aan het begin van de tweede helft niet minutenlang aan die twee touwtjes had zitten frunniken? Had hij dan bij dé kans van de wedstrijd, alleen voor de keeper, wel raak geschoten?

Was de schietkans  van middenvelder Max K. raak gegaan, wanneer de veter in zijn rechter Adidas-schoen had vastgezeten? Nu vloog de bal van de uitblinkende middenvelder ruim naast.

Sommige suppoertes probeerden het onheil nog te keren, door een paar keer ‘je veter’ naar de spelers te roepen, maar het mocht niet baten. Na elke strikpoging hingen de touwtjes snel weer los. Uiteindelijk moest een moeder toegeven dat een speler zelfs zonder strikdiploma de basisschool heeft verlaten.

Anderen in het veld hebben dit felbegeerde papiertje wel in hun bezit, maar aan de schoenen is dat niet te zien.

‘Veter-gate’ kostte Limmen de overwinning. In de eerste en tweede helft domineerde de Limmers de tegenstander. Voor keeper Michael hadden Joep, Sven, Wietse en Noud de spitsen in hun greep. Slechts één keer kwam de tegenpartij er langs. Op het middenveld wonnen Jari, Max H., Max K. en Sander nagenoeg alle duels. Voorin waren Sam, Job, Gijs en Pepijn goed voor kans na kans.

In de eerste helft leverde dit een 0-1 voorsprong op. Een prachtig uitgespeelde aanval, pasje Max, afronden van Pepijn, bracht de terechte voorsprong.

Maar toen zaten de veters nog vast. In de tweede helft was Limmen nog beter dan Castricum, maar de bal wilde er niet in. Vlak na dé kans voor Pepijn, kwam Castricum er dan toch een keertje uit. Over rechts brak een spits uit. Wietse was er net te laat bij. Sven gaf zijn tegenstander voor één keertje een beetje ruimte. En de 1-1 was een feit.

In de laatse vijf minuten, was er maar één ploeg die recht had op de overwinning – Limmen -, maar de goal viel niet. De coach van de tegenpartij gaf toe dat dit gelijkspel ‘gestolen’ was.

Bij sommige supporters liepen de emoties door Veter-gate zo hoog op, dat ze even moesten bijkomen op een bankje. Nadat de grensrechter medische assistentie wilde verlenen, was het leed echter weer snel geleden.

Met geldige strikdiploma’s was deze wedstrijd gewonnen, ze weet de vaste kern. De oefenstof voor de volgende training is daarom ook duidelijk. Veters los, veters vast, veters los, veters vast. Enkele knoop, dubbele knoop.  Het recept voor prachtige overwinningen.

Ferry